Bioerko-opiskelijan mietteitä

Mitä biotalous on ja miten sen saamme myytyä paremman tulevaisuuden toivossa?

Bio- ja kiertotalous kattaa 80 % maailmantaloudesta, miten saisimme muutettua maailman siihen suuntaan, että tuotteet ja palvelut vastaisivat annettuja lupauksia? Greta Thunberg on tuonut selvästi esille, että nykynuoret haluavat muuttaa maailmaa. Greta on haastanut päättäjät ja nuhdellut heitä vitkuttelusta.

EU on asettanut energiapolitiikan muutoksen pääpainopisteiksi kaksi tuotetta, pelletit ja biokaasun, joilla pyritään ensisijaisesti muuttamaan kulutusta biotaloutta kohti. Miten paljon pellettejä käytetään pientaloissa ja kuinka monta biokaasun tankkausasemaa on Itä-Suomessa? Pellettejä, pellettikattiloita ja -sydämiä on tarjolla, mutta biokaasun tankkaus autoon on haastavampaa, kauppareissun tekeminen tankkauspisteelle, 140-200 km ei ole resurssiviisasta, vaikka poltettava hiili onkin biopohjaista.

Lentomatkojen hyvittäminen metsiin sitomalla tai päästömaksun maksamalla on pieni teko, mutta suunta on oikea. Synteettiset polttonesteet hiilidioksidista ja vedestä aurinkoenergiaa hyödyntämällä on tulevaisuuden mahdollisuus. Tulevaisuuden energiapolitiikka perustuu sähkön osalta aurinko- ja tuulivoimaan. Edelleen avoimeksi jää, riittääkö biomassa kaikkeen, mitä on suunniteltu? Kiertotaloudesta saamme paljon raaka-aineita jalostettavaksi, osaammeko hyödyntää niitä?

Kuluttajina olemme vastuussa valinnoistamme, ostammeko brasilialaista pihvilihaa tietoisena soijanviljelyyn raivatuista sademetsistä, vähennämmekö punaisen lihan kulutusta ja korvaammeko sitä siipikarjanlihalla, kalalla ja kasvipohjaisilla valmisteilla – pienenä vinkkinä Elovena Muru on tähän mennessä parhain testaamistani vaihtoehdoista.

Pakkausmuovien kiertotalous sai räjähtävän alun Ylen I love muovi -kampanjasta, kierrätetyn muovin haasteina ovat soveltuvuus käyttötarkoituksiin, tuotteiden saatavuus ja eri kierrätysmuotojen haasteet ja mahdollisuudet – mekaaninen ja kemiallinen. Miten ratkaisemme globaalin muoviongelman? Maailmassa on 13-kertainen määrä muovia jätteenä kokonaiskulutukseen nähden, merissä lilluvat muovilautat esimerkkinä, merimuovien käyttäjäksi on ilmoittautunut Coca Cola.

BioErkon opiskelijat muodostavat verkoston, jossa on osaamista biomassan tuotannosta, logistiikasta, energiantuotannosta, sivuvirroista, hankkeiden suunnittelusta ja toteutuksesta biotuotteiden jalostamisesta, tuotekehityksestä ja markkinoinnista. Ilman tätä kokonaisuutta Suomesta ei lähde maailmalle uusia bio- ja kiertotalouden innovaatioita ja tuotteita, joihin meitä haastettiin koulutuksessa ja kehittämistehtävissä. Meidän on hyödynnettävä ennakoinnin menetelmiä ja meihin valettua tulevaisuudenuskoa myydessämme osaamistamme ja edistäessämme bio- ja kiertotalouden toimia neuvonta-, hanke- tai johtotehtävissä.

Omissa opinnoissani pyrin hyppäämään pois mukavuusalueeltani ja tein sitä, mitä en aikaisemmissa opinnoissani (kivikaudella) päässyt toteuttamaan ja löysin paljon uusia ulottuvuuksia, miten hankemaailmassa olisi voinut toimia paremmin ja jättää turhia vaiheita tekemättä.

Melkein unohdin, että tein kehittämistehtäväni betuliinista, koivuntuohesta uutetusta valkoisesta jauheesta ja työssäni on pohdintoja betuliinin ja sen sukulaisten soveltuvuudesta kosmetiikan (antiseptinen, ihovaurioita parantava ja ihoa nuorentava) ja lääketeollisuuden (HIV, virustaudit, syövät ja kolesteroli) raaka-aineeksi. Mihin tämä seikkailu johtakaan?

UEF, BIO ERKO, 2019, Joensuu

Biotalous kokonaisuutena on yhden ihmisen hallittavaksi mahdoton tehtävä, vastuullinen biotalousosaaja verkostoituu alan osaajien kanssa, muistaa rentoutua työn tohinassa ja tehdä aivan jotakin muuta töiden jälkeen ja muistaa nukkua hyvin työpäivien välissä. Omia irtautumismenetelmiäni ovat metsissä liikkuminen, marjastus ja sienestys, ruoanlaitto, keräilyharrastus ja kirjeiden kirjoittaminen ympäri maailmaa. Luen paljon erilaista kirjallisuutta – fantasiaa, scifiä, filosofiaa, historiaa ja ihmismielen saloja. Nuorten medialukutaidosta ja varsinkin poikien lukutaidosta on syytä olla huolissaan, Googlesta ei välttämättä löydä tieteellisesti tarkistettua tietoa tai edes totuuden jyviä, tietoverkossa on helppo levittää virheellistä tietoa ja valeuutisia.

Seuraavaa BioErko 2.0. -hybridiversiota kehittäville toivon rohkeutta muuttaa koulutusta antamamme palautteen suuntaan ja etsiä uusia, haastavia tapoja toimia yhdessä paremman maailman puolesta. Kiitän kaikkia opiskelijoita, opettajia ja opetuksessa avustaneita tuesta ja ymmärryksestä opintopolulla seikkailuni aikana.

Opiskelijoille toivon rohkeutta edistää osaamisellaan bio- ja kiertotaloutta omien vahvuuksien pohjalta, tämä koulutus on toivottavasti laajentanut näkemystämme, miten toimimme paremman tulevaisuuden eteen ja jatkamme itsemme kehittämistä. Jos ei muu auta, tehtaillaan kansalaisaloitteita pyrkimyksiemme edistämiseksi. Rohkeutta ja innovatiivisuutta!

90-vuotiaan hirsitalon työpisteestä, Ismo Rouvinen

uteliaan ja vilkkaan 1-vuotiaan pojan ukki

Opintoseikkailustani voitte lukea kotisivultani ja saatte kommentoida blogiani vapaasti.

ismo.rouvinen(at)hotmail.fi