Yrityslähtöisyys ja palvelumuotoilu

Yrityslähtöisyys ja palvelumuotoilu biotalouden erikoistumiskoulutuksen ytimessä

Ensimmäinen yhteiskehittämisen työpajapäivä järjestettiin Savonia ammattikorkeakoululla 22.5.2019. Työpajaan osallistuivat Bioerkon hanke- ja opetushenkilöstö kaikilta Bioerko Itä-Suomen kampuksilta. Työpajan totetuksesta vastasi Paju Consulting. Palvelumuotoilutyöpajassa heräteltiin ajatuksia yhtenäisen toimintakulttuurin merkityksestä. Lähestyminen palvelumuotoiluun aloitettiin Bioerkon arvojen kautta, tunnistamalla koulutusohjelman vahvuuksia ja sanottamalla yhteisiä kehittämisen kohteita. Lisäksi paneuduttiin yhteistyöyritysten tarpeisiin ja kontaktointiin kartoittamalla erilaisia yritysprofiileja.

Työpajan tuloksena tunnistimme 4-5 yritysprofiilia; pk-yritys/start up, keskisuuri yritys ja julkishallinnollinen toimija. Yritysprofiilit eroavat toisistaan keskeisesti mm. sen suhteen kuinka paljon työntekijällä on: 1) konkreettisesti mahdollista panostaa opintoihin, 2) työpaikalla resursseja tukea kehittämistehtävässä, 3) tarve mentorin sparraukselle työpaikalla, 4) taloudellinen tilanne sekä rakenteellinen että aikaan sidottu joustavuus. Nämä tekijät tärkeä huomioida markkinoinnissa ja opintototeutuksessa.

Toinen yhteiskehittämisen työpajapäivään 13.6. osallistuivat Bioerkon opiskelijat sekä opetus- ja hankehenkilöstöä ja Paju Consulting toteutti myös tämän työpajan. Yhteiskehittämisen työpajassa validoitiin ensimmäisen työpajan yritysprofiileja. Yrityksiä edustavien opiskelijoiden henkilökohtaisia tarpeita kartoitettiin asiakaspersoona-työpohjan avulla.

Työpajassa havaittiin, että ensimmäisessä työpajassa sanotetut yritysprofiilit pitivät myös yritysten edustajien silmiin pitkälti paikkansa. Opintokokonaisuuden palvelupolkumallinnuksessa havaittiin, että opintokokonaisuuden voisi jatkossa jakaa mahdollisesti kahdeksi erilliseksi kokonaisuudeksi opiskelijan tai yrityksen tarpeen mukaan: opiskelukeskeinen ja kehittämistehtäväkeskeinen reitti. Erikoistumiskoulutus on vahvistanut entisestään Itä-Suomen vaikuttavaa biotalouden osaamista, joka kestää kansainvälisen vertailun. Biotalouden osaamisen ja koulutuksen viennissä on potentiaalia myös kansainvälisille markkinoille.

Kirjoittanut Harri Auvinen, tutkimuspäällikkö, Savonia ammattikorkeakoulu