Bioerko kehittämistä ja kokeilua

Bioerko – kehittämistä ja kokeilua

Syksyllä alkaneen Biotalouden erikoistumiskoulutuksen lisäksi Itä-Suomessa on käynnissä kehittämishanke, jonka tavoitteena on mm. korkeakoulujen opetuksen työelämärelevanssin parantaminen ja korkeakoulujen yhteistyön tiivistäminen biotalouden alalla. Olemme mm. järjestäneet koulutuksen kehittämistyöpajoja ja vierailleet Itävallassa ja Hollannissa tutustumassa paikallisiin toimintamalleihin. Tulevissa tapahtumissa jatketaan koulutuksen muotoilua yhdessä opiskelijoiden ja työelämän kanssa.

Bioerko-opiskelijoilta on kerätty palautetta pitkin toteutusta – kuvassa lähipäivään osallistuneiden tiivis näkemys. Moni näkee koulutuksen kiinnostavana, ajankohtaisena ja monipuolisena. Samalla kolmen korkeakoulun yhteinen toteutus saa moitteita mm. sekavuudesta. Ainakin yksi osasyy tähän on kolme eri Moodle-alustaa, joita opiskelijat käyttävät – onneksi kirjautumiset sentään hoituvat yksillä tunnuksilla. Toivottavasti esimerkiksi Digikampus-hankkeella voidaan parantaa yhteisiä digitaalisia oppimisympäristöjä, tältä osin etsimme aktiivisesti parempia ratkaisuja. Pilotointikoulutukselle ominaisesti koulutusta kehitetään ja muotoillaan matkan varrella, mikä näkyy opiskelijalle mm. siten, että tulevien kurssien ohjelmaa ja aikataulua ei ole tiedossa tarkasti vielä koulutuksen alkaessa. Tämän suhteen pyrimme parantamaan tilannetta koko ajan ja asia huomioidaan erityisesti tulevissa toteutuksissa.

Kaiken kaikkiaan opiskelijat ovat olleet teemoista kiinnostuneita ja innostuneita ja koulutuksen asiasisältö ja kouluttajat ovat saanet pääasiassa positiivista palautetta. Koulutukselle on siis kysyntää, mutta työsarkaa riittää koulutuksen muotoilun ja käytännönjärjestelyjen suhteen. Myös sopivan motivoivasta ja joustavasta työtahdista on keskusteltu paljon; opiskelujen rytmittäminen muuhun elämään on haastavaa mutta erittäin tärkeää. Lähipäiviltä ja tapaamisilta toivotaan erityisesti aikaa keskustelulle ja ryhmäytymiselle; onhan silloin koolla mittava joukko osaavia ja kokeneita biotalouden toimijoita yhteiskunnan eri aloilta. Tällainen verkosto on voimavara kaikille jäsenilleen ja voimme oppia toisiltamme paljon. Olemmekin todenneet, että tässä koulutuksessa meillä kaikilla on kaksoisrooli sekä opettajina että oppilaina.

Biotalouden 30 opintopisteen suorittaminen työn ohella tai työajalla on iso satsaus, vastaahan se noin puolen vuoden työaikaa. Olemmekin keskustelleet esimerkiksi pienempien koulutuskokonaisuuksien tarjoamisesta eri tahoille – mikäli tällainen kiinnostaa, otapa yhteyttä!

Kirjoittanut: Laura Tomppo, projektikoordinaattori, Itä-Suomen yliopisto