Biokaasu tutuksi koulutusmatkoilla

Biotalouden osaamista voi lisätä nyt myös koulutusmatkojen kautta! Karelia-amk ja Savonia-amk järjestävät yhdessä maatilallisille, pienyrittäjille, energiayrittäjille, kunnan edustajille sekä muille kiinnostuneille kaksi biotalouden koulutusmatkaa maaliskuussa 2022. Koulutusmatkoilla tutustutaan paikalliseen biokaasun tuotantoon, erilaisiin tuotantotekniikoihin sekä loppumädätteen hyödyntämiseen. Kiinnostavinta tietenkin on, mitä tuotetulla biokaasulla tehdään ja onko biokaasutuotanto kannattavaa.

Mukana koulutusmatkoilla on Envitecpolis Oy:n monessa ”lietteessä” pyöritetyt biokaasuosaajat Toni Taavitsainen sekä Henri Karjalainen. Supliikkien savolaisten kertomille maatilaesimerkeille sekä investointeihin ja luvituksiin liittyville tapahtumasarjoille ei kukaan jää kylmäksi. Luvassa on siis hyviä esimerkkejä toteutetuista tai valmisteilla olevista biokaasutuotantolaitoksista. Bussissa matkaa sujuu rattoisasti biokaasun, lietteen käsittelyn ja mädätteen levityksen parissa. Matkalla puhutaan tietysti myös rahasta, paljonko biokaasulaitoksen perustaminen maksaa ja mistä siihen on saatavilla investointitukea.

Koulutusmatkoille lähdetään ke 23.3. Joensuun Marjalan ABC:tä. Sieltä matka jatkuu kohti Kuopiota ja uusia matkalaisia otetaan kyytiin Pitkälahden ABC:ltä. Koulutusmatka suuntautuu kohti Bioson Oy:tä Juvalla sekä Kalmarin tilaa Leppävedellä. Molemmat kohteet ovat biokaasutuotannon bioneerikohteita ja esittelijät osaavat kertoa kaiken hyvin tai huonosti menneistä biokaasun tuotannon vaiheista. Paluu saman päivän aikana.

Toinen koulutusmatka suuntautuu kohti Haapavettä ti 29.- ke 30.3.2022. Matka on kaksipäiväinen ja ensimmäisenä päivänä tutustutaan Haapajärven ammattioppilaitoksen biokaasureaktoriin sekä Demeca Oy:n tuotantolaitokseen Haapavedellä. Majoitus on varattu hotelli Haapakanteleesta yhteisen illallisen kera. Toisena päivänä tutustutaan Vuorenmaan ja Keskitalon maatilojen biokaasun tuotantoon ja hyödyntämiseen. Uudehkot, isot maatilakohteet havainnollistavat matkaan osallistuville, kuinka maatilamittakaavan biokaasutuotannosta tulee kannattavaa liiketoimintaa. Matkareitti kulkee edellisen tapaan Joensuusta Kuopioon ja Kuopiosta edelleen Haapaveden suuntaan.

Olet tervetullut mukaamme haistelemaan biokaasun tuulia maaliskuussa 2022. Mukaan tarvitset vain hyvät istumalihakset, paljon kysymyksiä ja aitoa kiinnostusta biokaasun tuotantoa kohtaan! Katso lisätiedot koulutusmatkoista ja ilmoittaudu mukaan TÄSTÄ.

Kirjoittanut: Laura Leppänen Savonia-ammattikorkeakoulu