Kevättä rinnassa Join-Bioerkossa

Pääsiäisen alusviikolla tapahtui kahdenlaista Join-Bioerkon osalta. Tiistaina 30.3.2021 osallistuttiin Crazy Townin fasilitoimaan ensimmäiseen biotaloustoimijoiden verkostoitumistapahtumaan. Teemana oli biotalousosaamisen kehittäminen muuttuvaan osaamistarpeeseen. Alustukset pitivät Touko Apajalahti Teknologiateollisuus ry:stä otsikolla ”Digivihreä-osaaminen” ja Teija Laitinen CLIC Innovation Oy:stä otsikolla ”Uutta osaamista biotaloudesta TKI-yhteistyöllä”. Alustuksista nousi esille erityisesti tarve toimialarajojen yli tähtäävään osaamisen kehittämiseen. Tapahtumassa kuulimme myös kolmen eri hankkeen tarjontaa niin teknologian parissa toimiville, mutta myös laajemmin biotalouden parissa toimiville yrityksille. Join-Bioerko-hankkeemme tarjoaa seuraavia yhteistyön mahdollisuuksia:
  • Biotalouden erikoistumiskoulutus 30 op
    • Suomen suosituin toteutus – seuraava haku 1.10.-1.11.2021 ja aloitus tammikuussa 2022
  • Räätälöidyt koulutuskokonaisuudet
    • Päivän koulutuksista pitkäkestoisiin koulutussarjoihin
  • Verkostot kansallisesti ja kansainvälisesti
    • Bioneerit – kotimainen biotalousasiantuntijoiden verkosto
    • Koulutusvienti – yhdessä yritysten kanssa

Toinen tärkeä tapaaminen oli 31.3.2021 pidetty aloituskokous Itä-Suomen korkeakoulujen ja neljän chileläisen yliopiston (Universidad Católica del Maule of Chile, Universidad Austral de Chile, Universidad de Talca, Universidad de Concepción) kanssa. Yhteistyötä ohjaavana tavoitteena on kehittää yhteistä biotalouskoulutusta sekä jakaa parhaimpia käytäntöjä opetuksessa. Lisäksi kartoitetaan muita yhteistyön muotoja, joita löysimme jo aloituskokouksen aikana monia, esim. opiskelijavaihto ja tutkimus. Ensimmäisenä konkreettisena ponnistuksena aloitamme biotalousaiheisen webinaarin sekä ”Sustainable Solutions for Circular Bio-based World” -kurssin suunnittelut. Tärkeänä teemana keskusteluissa nousi esiin biotalouden käsitteen ymmärtäminen, biotalouden ohjaaminen kansallisesti ja kansainvälisesti sekä konkreettiset mittarit ja työkalut niin biotaloudessa kuin kiertotaloudessakin.

Koulutuksen päätöstilaisuus, joka on avoin kaikille, pidetään 11.6. klo 9-12. Päätösseminaarin otsikko on ” Osaa, viesti ja vaikuta – meillä luodaan huomisen biotaloutta”. Muistathan laittaa jo päivän kalenteriin!

Kirjoittanut Piritta Torssonen, Join-Bioerko-hankkeen projektipäällikkö, UEF