Biokaasukoulutusmatka

Tervetuloa mukaan tutustumaan biokaasun paikalliseen tuotantoon sekä erilaisiin tuotantotekniikoihin. Tällä kaksipäiväisellä biotalouden koulutusmatkalla tutustutaan mm. Luke Maaninkaan, biokaasulaitostoimittaja Demeca Oy:n tuotantolaitokseen sekä maatilojen biokaasuratkaisuihin Haapavedellä.
Tutustumiskohteissa hyödynnetään lietelantaa ja biokaasun tuotannossa märkämädätystekniikkaa. Biokaasua hyödynnetään mm. liikennebiokaasuksi.
Matkaan pääset mukaan sujuvasti Kuopiosta sekä Joensuusta ja sovittaessa myös muualta matkan varrelta.

OHJELMA:

Luke Maaninka, Demeca Oy tehdas (Haapavesi), Keskitalon ja Vuorenmaan maatilojen biokaasulaitokset (Haapavesi).

Päivä 1, ti 1.11.2022
7:00 Lähtö Joensuusta, Marjalan ABC
9:00 Lähtö Kuopiosta + nopea kahvitauko Kunnonpaikka, Vuorela
11:00 – 13:00 Lounas + tutustuminen Luke, Maaninka
14:00-16:00 Tutustuminen Demeca Oy:n Haapaveden tuotantolaitokseen

Majoittuminen Hotelli Haapakannel (omakustanteinen)
Mahdollisuus yhteiseen iltaruokailuun (omakustanteinen)

Päivä 2, ke 2.11.2022
9:00 Vuorenmaan maatilan biokaasulaitos ja julkinen tankkausasema. Kiintomädätys ja mädätteen hyödyntäminen kuivikkeena.
11:00 Keskitalon tilan biokaasulaitos, kiintomädätys mädätteen jatkoseparointi.
12:15 Lähtö paluumatkalle
13:00-14:00 Lounastauko, Pyhäntä (omakustanteinen)
16:00 Paluu Kuopioon, Kunnonpaikka Vuorela.
18:00 Paluu Joensuuhun, Marjala ABC

Mukana matkalla on Envitecpolis Oy:n biokaasuasiantuntija, joka kertoo osallistujille matkan aikana lisää biokaasun tuotannosta, erilaisista tuontantotekniikoista, biokaasulaitoksen investoinnista, luvituksesta sekä haettavissa olevista avustuksista.

Matka sopii maanviljelijöille, energiayrittäjille, agripuolen kouluttajille/opiskelijoille, viestintäihmisille, paikallisille kehitysorganisaatioille sekä yleisesti kaikille biokaasusta kiinnostuneille.

Ilmoittaudu mukaan matkalle tästä: https://link.webropolsurveys.com/S/C660BBAA22261BF6

Biotalouden koulutusmatkat ovat osa Itä-Suomen kansainvälisen biotalousosaamisen kehittäminen työelämälähtöisen jatkuvan oppimisen keinoin -hankkeen biotalouden osaamisen lisäämisen toimenpiteitä. Lisätietoa hankkeesta sekä ajankohtaisista tapahtumista: https://www.biotalouskoulutusitasuomi.fi

Koulutusmatkan järjestäjinä toimivat Savonia-ammattikorkeakoulu sekä Karelia-ammattikorkeakoulu.

Lisätietoja voit kysyä:

Kim Blomqvist, Karelia-ammattikorkeakoulu, kim.blomqvist(at)karelia.fi