Leaniä, puurakentamista ja yritysyhteistyötä – huhtikuun etäpäiviltä potkua kohti päätösseminaaria

Biotalouden erikoistumiskoulutuksen käynnissä olevan toteutuksen toiseksi viimeinen kontaktijakso järjestettiin 8.-9.4.2021 Karelia-ammattikorkeakouluvetoisesti. Vallitsevan Covid-19 -tilanteen vuoksi suunnitellut lähipäivät pidettiin etänä verkon välityksellä, aivan kuten aiemmatkin lähipäivät tämän koulutuksen osalta. Kaksi päivää vietettiin siis tiiviisti niin sanotusti luurit korvilla, mutta se ei tunnelmaa himmentänyt, sillä päivien aikana saatiin kuunnella erittäin mielenkiintoisia esityksiä ja puheenvuoroja vierailijoiden ja opetushenkilöstön osalta sekä ennen kaikkea aktiivista keskustelua opiskelijoiden puolelta. Tästä onkin mitä parhain jatkaa kohti kesäkuun päätösseminaaria!

Muutoksen asiantuntijuus ja johtaminen biotaloudessa -opintojakso sai viimeisen silauksensa, kun torstain 8.4. aikana käsiteltiin Karelia-ammattikorkeakoulun Jari Uimosen johdolla Lean-johtamisen saloja. Aamupäivän aikana Jari tutustutti opiskelijat aiheeseen ja lounastauon jälkeen Matti Salmi Valio Oy:ltä valaisi Leanin käyttöä yritysmaailman, ja erityisesti myös biotalousyrityksen, näkökulmasta. Iltapäivän aikana keskustelu teeman ympärillä jatkui innostuneena, kun Jari johdatteli porukan yhä vain syvemmälle Leanin syövereihin. Tehostamisen paikkoja alettiin yllättäen löytää melkein jokaisesta ympärillä olevasta asiasta ja yksinkertaistamisen ajatus jäi vahvasti ainakin allekirjoittaneen ajatuksiin pyörimään.

Perjantaina vuorossa oli puolestaan hyvin toisen sisältöistä ohjelmaa. Aamu aloitettiin some-jumpalla, jossa luotiin verkostoja koulutuksessa mukana olevien kesken. Ajatuksena tässä tietenkin oli, että hyvin alkanut yhteistyö jatkuisi vielä pitkään tämän pian päätöksensä saavan biotalouden erikoistumiskoulutuksen jälkeenkin. Verkostoista hypättiin sitten seuraavaksi puurakentamisen maailmaan, jota meille tuli esittelemään Mikko Matveinen Karelia-ammattikorkeakoululta. Mikko johdatteli meidät ensin yleisellä tasolla puurakentamiseen Suomessa ja tämän perään Ville Mertanen Karelia-ammattikorkeakoululta vei meidät virtuaalimatkalle Joensuun seudun puurakentamisen kohteisiin. Esittelyn aikana pääsimme tutustumaan mm. Metla-taloon, Joensuu-areenaan ja erilaisiin asuinrakennuksiin, joista mielenkiintoisin oli kenties Suomen korkein puukerrostalo Lighthouse. Lighthousen erikoisuutena sen korkean ulkomuodon lisäksi on, että sitä asuttavat opiskelijat ja yksi sen asunnoista on valjastettu tutkimus- ja esittelykäyttöön. Tuo tutkimuskäytössä oleva asunto on täysi kopio muista talon asunnoista, mutta sinne on jätetty tarkoituksella rakenteisiin pieniä kurkisteluaukkoja, jotta vaikkapa seinän rakenteen sisään pystyy katsomaan. Taloon liittyen tehdään jatkuvasti mittauksia puurakentamisen kehittämistyöhön liittyen ja meille selvisi muun muassa, että tällaisessa uudenaikaisessa puurakennuksessa rakenteiden painumisesta ei tarvitse olla huolissaan, sillä mittausten mukaan tämäkin koko rakennus on valmistumisensa jälkeen painunut vain vaivaiset 15 mm.

Puurakentamisen jälkeen vuorossa oli lounas ja siitä jatkoimme sitten Karelia-ammattikorkeakoulun Kim Blomqvistin ja Itä-Suomen yliopiston Jukka Tikkasen ohjaamina Pohjois-Karjalan biotaloushankkeiden pariin. Hanke-esittelyjen jälkeen pääsimme tutustumaan vielä erikseen myös pariin biotalouden alan yritykseen ja heidän toimintaansa. Pohjois-Karjalaista Apila Groupia meille esitteli Mervi Matilainen ja heti perään Pohjois-Pohjanmaalaisen Demeca Oy:n Johannes Linna vei meidät biokaasulaitoksien maailmaan. Vaikka etäpäivät olivat aikataulullisesti tiiviit ja asiaa oli paljon, oli mahtavaa huomata, kuinka vielä perjantai-iltapäivästäkin keskustelua biotalousasioiden ympärillä riitti ja ennen kaikkea kuinka mahdollisia tulevia yhteistyökuvioita alettiin pohtia ja rakennella opiskelijoiden ja esittelyjä pitäneiden yritysten välillä. Voidaan siis selkeästikin hyvillä mielin todeta, että koulutuksen tavoite läheisestä yritysyhteistyöstä on toteutunut!

Kirjoittanut Sini Rantanen, Karelia-ammattikorkeakoulu