Vuoden vaihtuessa

Vuoden päättyessä voi pysähtyä hetkeksi ja katsahtaa niin menneeseen kuin tulevaan. Kuluneen vuoden aikana päättyi ensimmäinen itäsuomalaisen biotalouden erikoistumiskoulutuksen kehittämishanke. Elokuussa biotalousosaamisen vahvistamiseksi käynnistettiin uusi hanke, jonka turvin jatketaan kehittämistä, jotta voidaan vastata entistä paremmin työelämän tarpeisiin. Ensimmäisen biotalouden erikoistumiskoulutuksen opiskelijoista kaksi kolmasosaa on valmistunut. Toinen biotalouden erikoistumiskoulutus, joka toteutetaan uudella ja parannellulla opetussuunnitelmalla, käynnistettiin 14 opiskelijan kanssa. Poikkeusolosuhteiden vuoksi koulutus on järjestetty täysin etänä verkkoyhteyksien avulla, niin kuin moni muukin asia tänä vuonna. Toivottavasti vuosi 2021 mahdollistaa lähitapaamiset, koska aidot kontaktit kasvattavat merkityksellisyyttä. Sosiaalinen kanssakäyminen on tärkeää myös asiantuntijuuden kehittymisessä. Biotalouden erikoistumiskoulutuksessakin kehitetään asiantuntijuutta biotaloudessa, mutta luodaan myös uusia verkostoja, joissa vaihdetaan osaamista ja tietoa. Paljon arvokasta osaamisen siirtymistä tapahtuu spontaanisti kahvikupin ääressä.

Syksyn aikana olemme myös valmistelleet yhteistyötä Chileen biotalouskoulutuksen merkeissä, mistä kerromme lisää lähitulevaisuudessa. Eräs tärkeä kehittämisteema tulevalle vuodelle on biotalouskoulutuksen räätälöiminen yritysten tarpeisiin. Biotalouden erikoistumiskoulutuksen lisäksi tulemme tarjoamaan lyhyempiä koulutuksia, joita on toivottu. Näiden koulutusten laajuus voidaan sovittaa tarpeen mukaan, ja se voi olla esim. neljä tuntia, pari päivää tai sarja koulutustilaisuuksia. Bioerko II:n opiskelijat jatkavat opintojaan vuoden vaihteen jälkeen keskittyen biotalouden prosessit -opintoihin sekä työelämälähtöiseen kehittämisprojektiinsa.

Kiitos kuluneesta vuodesta ja onnea uuteen vuoteen!

Lumiukko tonttulakissa, toivotus: Rauhallista joulunaikaa, kiitokset kuluneesta vuodesta ja onnea uuteen vuoteen!

Kirjoittanut Piritta Torssonen, Join-Bioerko-hankkeen projektipäällikkö, UEF ja Laura Tomppo, yliopistotutkija, UEF